Vloga staršev in vzgoje za zdravje pri oblikovanju odgovornega spolnega vedenja
raziskava med učenci osnovne šole
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2018.52.2.180Ključne besede:
spolnost, odnosi, vedenje, družina, ozaveščenostPovzetek
Uvod: Spolno vedenje je pogosto povezano z določenim zdravstvenim tveganjem, kar vključuje nizko spolno ozaveščenost, značilno za spolno vedenje mladih brez izkušenj. Namen raziskave je bil ugotoviti odnos učencev do spolnega vedenja ter vlogo staršev in spolne vzgoje pri zavedanju učencev o posledicah tveganega spolnega vedenja.
Metode: Izvedena je bila kvantitativna neeksperimentalna metoda raziskovanja, s pomočjo strukturiranega vprašalnika na vzorcu 144 učencev ene izmed osnovnih šol na Gorenjskem, septembra 2013. Za analizo podatkov so bili uporabljeni opisna statistika, Mann Whitneyjev U-test, Kruskall – Wallisov test ter linearna večkratna regresijska analiza.
Rezultati: Trditev »Kadar imam težave, mi družina nudi oporo« ima statistično značilen vpliv na pozitivno oblikovanje mnenj o spolnem vedenju (β = 0,259, p = 0,002). Ugotovili smo statistično pomemben vpliv zavedanja anketirancev o posledicah tveganega spolnega vedenja in proučevanih spremenljivk, kot sta »Spolna vzgoja pomaga pri razumevanju telesnih in čustvenih sprememb, ki jih prinaša puberteta (β = 0,089,p < 0,001)« in »Pri prvem spolnem odnosu moram paziti, da sem zaščiten/-a« (β = 0,066, p = 0,001).
Diskusija in zaključek: Anketirani učenci so dovzetni za ustvarjanje boljšega spolnega vedenja takrat, ko jim podporo - pogosto kot prvi vir - nudi družina. Spolna vzgoja predstavlja preventivo pred tveganim spolnim vedenjem. Gre za proces, v katerem posameznik pridobi informacije in oblikuje stališče / prepričanja o spolnosti, spolni identiteti, odnosih in intimnosti.
Prenosi
Metrike
Literatura
Bočaj, T., 2011. Vloga medicinske sestre pri spolni vzgoji otroka in mladostnika – ali – pogovarjamo se. In: A. Ljubič, ed. Zdrav otrok in mladostnik – cilj medicinske sestre pri pediatriji in najpogostejši problemi v primarnem zdravstvenem varstvu: zbornik predavanj, Rogaška Slatina, 25. in 26. marec 2011. Rogaška Slatina: Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije – Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v pediatriji, pp. 81−86.
But, I., Blažević, S., Dorič, M., Jelenc, M., Špilak, M. & Pakiž, M., 2011. Spolno vedenje in uporaba kontracepcije med srednješolci v severovzhodni Sloveniji. Zdravstveni vestnik, 80(1), pp. 84−91.
Byram, M.L., 2015. Sex Education. In: C.S. Clauss-Ehlers, ed. The Encyclopedia of Cross-Cultural School Psychology. Boston: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-71799-9_383
Drago, F., Ciccarese, G., Zangrillo, F., Gasparini, G., Cogorno, L., Riva, S., et al., 2016. A survey of current knowledge on sexually transmitted diseases and sexual behaviour in Italian adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(4), p. 422. https://doi.org/10.3390/ijerph13040422 PMid:27089354; PMCid:PMC4847084
Eichtinger, G., 2012. Koedukation im Aufklärungsunterricht, Diplomarbeit. Wien: University of Vienna, Fakultät für Lebenswissenschaften.
Frotenberry, D.J., 2013. Puberty and adolescent sexuality. Hormones and behaviour, 64(2), pp. 280–287. https://doi.org/10.1016/j.yhbeh.2013.03.007 PMid:23998672; PMCid:PMC3761219
Gavin, L., MacKay, A.P., Brown, K., Harrier, S., Ventura, S.J., Kann, L., et al., 2009. Sexual and reproductive health of persons aged 10–24 years in United States, 2002–2007. MMWR Surveillance Summaries, 17(58), pp. 1–58.
Gerressu, M. & Stephenson, J.M., 2008. Sexual behaviour in young people. Current Opinion in Infectious Diseases, 21(1), pp. 37−41. https://doi.org/10.1097/QCO.0b013e3282f3d9bd PMid:18192784
Hafner, A., Torkar, T. & Hovnik Keršmanc, M., 2011. Vzgoja za zdravo spolnost-pristopi in utemeljitev. Bilten javnega zdravja. 5(29), pp. 7−14.
Jacobs C.D. & Wolf E.M., 2009. School Sexuality education and adolescent risk-taking behavior. Journal of School Health, 65(3), pp. 91−95.
Kirby, D., 2009. Sexuality education: a more realistic view of its effects. Journal of School health, 55(10), pp. 421−424.
Markham C.M., Lormand, D., Gloppen, K.M., Peskin, M.F., Flores, B., Low, B., et al., 2010. Connectedness as a predictor of sexual and reproductive health outcomes for youth. Journal of Adolescent Health, 46(Suppl 3), pp. S23–S41.
Marjanovič Umek, L. & Zupančič, M. eds., 2009. Razvojna psihologija. 1. izd. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Maurič, D., 2003. Spolnost in mladi: kaj vedo in kaj jih zanima. Zdravniški vestnik, 72(2), pp. 19–21.
Medindia, 2008. Sex education for teens: why sex education is required for teenagers? Available at: http://www.medindia.net/patients/patientinfo/sexeducation.htm [5. 1. 2017].
Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ), 2011. Uporaba varnih metod za preprečevanje nosečnosti med mladostniki v porastu (HBSC 2010). Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje. Available at: http://www.nijz.si/sl/uporaba-varnih-metod-zapreprecevanje-nosecnosti-med-mladostniki-v-porastuhbsc-2010-0 [5. 1. 2017].
Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ), 2015. Z zdravjem povezano vedenje v šolskem obdobju med mladostniki v Sloveniji (HBSC 2014). Ljubljana, Nacionalni inštitut z javno zdravje. Avaliable at: http://www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/hbsc_2015_e_verzija30_06_2015.pdf [22. 8. 2017].
Negeri, E.L., 2014. Assessment of risky sexual behaviors and risk perception among youths in Western Ethiopia: the influences of family and peers: a comparative cross-sectional study. BMC Public Health, 14(1), pp. 302–312. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-301 PMid:24690489; PMCid:PMC4009035
Pinter, B., Čeh, F., Verdenik, I., Grebenc, M., Maurič, D., Pavičević, I., et al., 2006. Spolno vedenje slovenskih srednješolcev v letu. Zdravstveni vestnik, 75(10), pp. 615–619.
Pinter, B., Skušek-Fakin, C. & Maurič, D., 2009. Izzivi v varovanju reproduktivnega zdravja mladostnikov v Sloveniji. Zdravstveni vestnik, 78(1), pp. 79−84.
Ramovš, J. & Ramovš, K., 2007. Pitje mladih: raziskava o pitju alkohola med mladimi v luči antropoloških spoznanj o omamah in zasvojenosti. Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka za gerontologijo in medgeneracijsko sožitje.
Scott, M.E., Wildsmith, E., Welti, K., Ryan, S., Schelar, E. & Steward-Streng, N.R., 2011. Risky adolescent sexual behaviors and reproductive health in young adulthood. Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 43(2), pp. 110–118. https://doi.org/10.1363/4311011 PMid:21651710
Sharma, S., 1996. Applied multivariate techniques. New York, etc.: John Wiley & Sons. Available at: https://ekowiki.ekonomika.be/wiki/images/9/90/Applied_Multivariate_Techniques_-_Subhash_Sharma.pdf [26. 9. 2017].
Staff, M. C., 2014. Sex education: talking to your teen about sex. Available at: http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/sexual-health/indepth/sex-education/art-20044034 [3. 2. 2017].
Tolma, E.L., Oman, R.F., Vesely, S.K., Aspy, C.B., Beebe, L. & Fluhr, J., 2011. Parental youth assets and sexual activity: differences by race/ethnicity. American Journal of Health Behavior, 35(5), pp. 513−524. https://doi.org/10.5993/AJHB.35.5.1 PMid:22040613
Young, H., Költő, A., Reis, M., Saewyc E.M., Moreau, N., Burke, L., et al., 2016. Sexual Health questions included in the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study: an international methodological pilot investigation. Available at: ht tps://bmcmedresme thodol. biomedcentral.com/articles/10.1186/s12874-016-0270-8 [25. 8. 2017].
Žalar, A., Leskovšek, E., Čeh, F. & Prodan, V., 2013. Spolna vzgoja v okviru formalnega šolskega izobraževanja – raziskovalno poročilo. Ljubljana: Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.