Izkušnje zaposlenih z uporabo metode montessori pri delu s starejšimi in osebami z demenco v domu starejših občanov
študija primera
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2021.55.2.3024Ključne besede:
pristop, usmerjen k uporabniku, na osebo osredotočen pristop, zaposleni, kvalitativna metodaPovzetek
Uvod: Pristop, usmerjen k uporabniku, prispeva h kakovosti življenja starejših in oseb z demenco v domu starejših občanov ter k dobremu počutju zaposlenih na delovnem mestu. Namen raziskave je bil ugotoviti izkušnje zaposlenih v domu starejših občanov z uporabo metode montessori pri delu s starejšimi in osebami z demenco.
Metode: Narejena je bila študija primera v domu starejših občanov, kjer uporabljajo metodo montessori. Delno strukturirani intervjuji so bili izvedeni z enajstimi zaposlenimi v enem izmed domov za starejše občane v Sloveniji. Za analizo podatkov je bila uporabljena metoda analize vsebine.
Rezultati: Identificirane so bile štiri kategorije: (1) vsebinski in organizacijski vidiki metode montessori pri obravnavi starejših in oseb z demenco; (2) sodelovanje med zaposlenimi, stanovalci in svojci; (3) osebni razvoj zaposlenih; (4) pomen izobraževanja za zaposlene. Raziskava pri izkušnjah zaposlenih v obravnavi starejših in oseb z demenco pokaže preplet vseh kategorij.kategorij.
Diskusija in zaključek: Ugotovitve prispevajo novo znanje na področju uporabe metode montessori v domovih za starejše občane. Izkušnje zaposlenih so pokazale, da uporaba metode montessori pripomore k boljšemu razumevanju pomena sodelovanja, izobraževanja ter s tem povezanega osebnega razvoja zaposlenih. V praksi je priporočeno sistematično uvajati metodo montessori za starejše in osebe z demenco s poudarkom na izobraževanju, ki je nujna podlaga za praktično delo. Predlagamo nadaljnje raziskovanje izkušenj zaposlenih ter iskanje možnosti za uvajanje metode tudi v druge domove starejših občanov.
Prenosi
Metrike
Literatura
Acton, G. J., Yauk, S., Hopkins, B. A., & Mayhew, P. A. (2007). Increasing social communication in persons with dementia. Research and Theory of Nursing Practice, 21(1), 32–44. https://doi.org/10.1891/rtnpij-v21i1a005 PMid:17378463
Alford, V. M., Ewen, S., Webb, G. R., McGinley, J., Brookes, A., & Remedios, L. J., (2015). The use of the International Classification of Functioning, Disability and Health to understand the health and functioning experiences of people with chronic conditions from the person perspective: A systematic review. Disability and Rehabilitation, 37(8), 655–666. https://doi.org/10.3109/09638288.2014.935875
PMid: 24986707
Alsawy, S., Mansell, W., McEvoy, P., & Tai, S. (2017). What is good communication for people living with dementia: A mixedmethods
systematic review. International Psychogeriatrics, 29(11), 1785–1800. https://doi.org/10.1017/S1041610217001429 PMid: 28756788
Braun, V., & Clarke, V. (Eds.) (2013). Successful qualitative research a practical guide for beginners (pp. 77–93). London: SAGE Publications.
Bryman, A. (Ed.) (2012). Social research methods (pp. 389–393). New York: Oxford University Press.
Camp, J. C. (2010). Origins of Montessori programming for dementia. Non-pharmacological Therapies in Dementia, 1(2), 163–174. PMid: 23515663; PMCid: PMC3600589
Chetty, L. (2013). Innovative interpretive qualitative case study research method aligned with systems theory for physiotherapy
and rehabilitation research: A review of the methodology. African Journal of Physiotherapy and Rehabilitation Sciences, 5 (1/2), 40–44.
https://doi.org/10.4314/ajprs.v5i1.7
Coates, A., & Fossey, J. (2019). Self-efficacy in dementia care staff: Experiences from the care home context. Dementia, 18(2), 530–544.
https://doi.org/10.1177/1471301216682627 PMid: 27927944
Cook, G., Thompson, J., & Reed, J. (2015). Re-conceptualising the status of residents in a care home: Older people wanting to "live with care". Ageing & Society, 35(8), 1587–1613. https://doi.org/10.1017/S0144686X14000397
Cooney, A. (2012). "Finding home": A grounded theory on how older people "find home" in long-term care settings. International Journal of Older People Nursing, 7(3), 188–199. https://doi.org/10.1111/j.1748-3743.2011.00278.x PMid: 21631889
Ducak, K. (2012). Implementing Montessori Methods for Dementia ™ in Ontario long-term care homes: Recreation staff and multidisciplinary consultants perceptions of policy and practice issues. Dementia, 17(1), 5–33. https://doi.org/10.1177/1471301215625342 PMid: 26748337
Duffy, B., Oyebode, J. R., & Allen, J. (2014). Burnout among care staff for older adults with dementia. Dementia, 8(4), 515–541. https://doi.org/10.1177/1471301209350285
Green, J., & Thorogood, N. (Eds.) (2004). Qualitative Methods for Health Research. London: SAGE Publications.
Habjanič, A., Saarnio, R., Elo, S., Turk, D. M., & Isola, A. (2012). Challenges for institutional elder care in Slovenian nursing homes. Journal of Clinical Nursing, 21(17/18), 2579–2589. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.2011.04044.x PMid: 22889448
Hunter, P. V., Thorpe, L., Hounjet, C., & Hadjistavropoulos, T. (2018). Using normalization process theory to evaluate the implementation of Montessori-based volunteer visits within a Canadian long-term care home. The Gerontologist, 60(1), 182–192. https://doi.org/ 10.1093/geront/gny103 PMid: 30219890
Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in Kodeks etike za babice Slovenije. (2014). Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
Kordeš, U., & Smrdu, M. (Eds.) (2015). Osnove kvalitativnega raziskovanja. Famnit Texbooks. Koper: Univerza na Primorskem.
Korstjens, I., & Moser, A. (2018). Series: Practical guidance to qualitative research. Part 4: Trustworthiness and publishing. European Journal of General Practice, 24(1), 20–124. https://doi.org/ 10.1080/13814788.2017.1375092 PMid: 29202616
Križaj, T., & Hurst, J. (2013). Perceptions of a clientcentred approach among Slovenian occupational therapists. International Journal of Therapy and Rehabilitation, 19(12), 70–78. https://doi.org/ 10.12968/ijtr.2012.19.2.70
Križaj, T., (2017). An exploration of Slovenian older people's occupations and influence of transition into a care home on their occupational engagement (doktorska disertacija). Plymouth University, Faculty of Health and Human Sciences, Plymouth.
Križaj, T., Warren, A., & Slade, A. (2018). "Holding on to what I do": Experiences of older Slovenians moving into a care home. The Gerontologist, 58(3), 512–520. https://doi.org/ 10.1093/geront/gnw150 PMid: 27856501
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park: Sage Publications.
Ljubič, A., & Štemberger Kolnik, T. (2017). Prednosti metode montessori pri obravnavi pacientov z demenco. Obzornik zdravstvene nege, 51(1), 75–88. https://doi.org/ 10.14528/snr.2017.51.1.117
Mihevc, Š., & Skela Savič, B. (2019). Pomen uporabe metode montessori za zaposlene, ki delajo s starejšimi in osebami z demenco v domu starejših. In: K. Pesjak, (Eds.), 12. mednarodna znanstvena konferenca Izzivi in potrebe družbe na področju preventive in promocije zdravja na vseh ravneh zdravstvenega varstva. Bled, 6. junij 2019. Jesenice: Fakulteta za zdravstvo Angele Boškin.
Patton, M. Q. (Ed.) (2015). Qualitative research & Evaluation Method. London: SAGE Publications. Rokstad, A. M. M., Døble, B. S., Engedal, K., Kirkevold, Ø., Benth, J. Š., & Selbaek G. (2017). The impact of the Dementia ABC educational programme on competence in person-centred dementia care and job satisfaction of care staff. International Journal of Older People Nursing, 12(2). PMid: 27868356
Tuominen, L., Leino-Kilpi, H., & Suhonen, R. (2016). Older people's experiences of their free will in nursing homes. Nursing Ethics, 23(1), 22–35. https://doi.org/10.1177/0969733014557199 PMid: 25488758
Vogrinc, J. (Ed.) (2008). Kvalitativno raziskovanje na pedagoškem področju. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Willemse, B. M., De Jonge, J., Smit, D., Visser, Q., Depla, M. F., & Pot, A. M. (2015). Staff's person-centredness in dementia care in relation to job characteristics and job-related well-being: A cross-sectional survey in nursing homes. Journal of Advanced Nursing, 71(2), 404–416. https://doi.org/ 10.1111/jan.12505 PMid: 25123418
World Medical Association (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research
involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310 (20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
PMid:24141714
Prenosi
Objavljeno
Verzije
- 2021-07-12 (4)
- 2021-06-21 (3)
- 2021-06-21 (2)
- 2021-06-21 (1)
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2021 Obzornik zdravstvene nege
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.