Zadovoljstvo študentov zdravstvene nege s kliničnim usposabljanjem
opisna raziskava
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2022.56.2.3158Ključne besede:
zadovoljstvo, podpora, klinični mentor, klinično usposabljanje, izobraževanjePovzetek
Uvod: Na kliničnem usposabljanju ima podpora kliničnih mentorjev ključno vlogo pri zadovoljstvu študentov. Namen raziskave je bil raziskati zadovoljstvo študentov zdravstvene nege s kliničnim usposabljanjem in oceniti stopnjo podpore, ki so je bili deležni.
Metode: Uporabljena je bila kvantitativna neeksperimentalna metoda empiričnega raziskovanja. Instrument raziskave je bil vprašalnik zaprtega tipa (CLEI-19) z 19 trditvami. Raziskava je potekala na priložnostnem vzorcu študentov dodiplomskega študijskega programa zdravstvene nege (n = 106) ene izmed fakultet v Sloveniji. Pri statistični analizi podatkov sta bili uporabljeni deskriptivna ter interferenčna statistika (Mann- Whitneyjev U-test).
Rezultati: Rezultati kažejo zadovoljstvo študentov zdravstvene nege s kliničnim usposabljanjem ( = 3,55, s = 1,064, p < 0,001) in zaznano podporo kliničnih mentorjev ( = 3,70, s = 0,856, p < 0,001). Med študenti zdravstvene nege ni opaziti statistično pomembnih razlik med spoloma, načinoma študija in letnikoma študija (p > 0,05) tako v povezavi z zadovoljstvom z zadnjim kliničnim usposabljanjem kot z zaznano podporo kliničnega mentorja.
Diskusija in zaključek: Študenti izkazujejo zadovoljstvo s kliničnim usposabljanjem in med njegovim izvajanjem občutijo podporo kliničnega mentorja. Z namenom ohranjanja tovrstne kakovosti klinične izkušnje in njene nadgradnje bi bilo smiselno v usposabljanje kliničnih mentorjev vključiti več vsebin o mentorskih kompetencah, ki bi izboljšale zadovoljstvo študentov s kliničnim usposabljanjem in povečale podporo mentorjev.
Prenosi
Metrike
Literatura
Basham, R. E., Jordan, C., & Hoefer, R.A. (2009). Reliability and validity in quantitative measurement. In B. A. Thyer (Eds.), The Handbook of social work research methods (2nd ed., pp. 51–64). Thousand Oaks: SAGE. https://doi.org/10.4135/9781412986182.n4
Čuk, V., Trobec, I., & Žvanut, B. (2014). The development of students’ competences from the perspective of a clinical environment and mentor’s role. Journal of Health Sciences, 1(2), 44–56. Retrieved November 10, 2021 from https://fzv.uni-nm.si/uploads/_custom/FZV_pripone/revija_jhs_2014_v1n2.pdf
Čuk, V. (2016). Pomen razvoja kompetenc pri študentih zdravstvene nege. In S. Pivač, B. Skela Savič, & S. Hvalič Touzery (Eds.), 10. šola za klinične mentorje: Razvoj mentorske vloge in promocija zdravja na delovnem mestu: Zbornik predavanj/10.šola za klinične mentorje, Jesenice, 13. 10. 2016 (pp. 8–16). Jesenice: Fakulteta za zdravstvo.
Dudley, M., Khaw, D., Botti, M., & Hutchinson, A. F. (2020). The relationship between the undergraduate clinical learning environment and work readiness in new graduate nurses: A pre-post survey study. Nurse Education Today, 94, Article 104587. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104587 PMid:32927394
Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed., pp. 62–80). Los Angeles: Sage. Retrieved December 18, 2021 from https://books.google.si/books?id=c0Wk9IuBmAoC&printsec=frontcover&hl=sl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Filej, B. (2019). Pomen mentorskih kompetenc za kakovostno izvajanje kliničnega usposabljanja študentov zdravstvene nege. In G. Laznik (Ed.), Vloga mentorja pri soočanju študenta zdravstvene nege z oskrbo pacienta ob zaključku življenja (pp. 1–6), Novo mesto: Univerza v Novem mestu, Fakulteta za zdravstvene vede. Retrieved December 18, 2021 from http://www.uni-nm.net/publikacije/2019/pkm/#p=5
Kaihlanen, A. M., Lakanmaa, R. L., & Salminen, L. (2013). The transition from nursing student to registered nurse: The mentor's possibilities to act as as supporter. Nurse Education in Practice, 13(5), 418–422. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2013.01.001 PMid:23415959
Kermavnar, N., & Govekar-Okoliš, M. (2016). Pogledi mentorjev in študentov zdravstvene nege na praktično usposabljanje. Andragoška spoznanja, 22(2), 23–37. https://doi.org/10.4312/as.22.2.23-37
Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije (2014). Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
Mikkonen, K., Riklikiene, O., Filej, B., & Kaučič, B. M. (2021) Napredne mentorske kompetence: moduli I-III naprednih mentorskih kompetenc. Celje: Visoka zdravstvena šola. Retrieved April 15, 2022 from https://www.qualment.eu/wpcontent/uploads/2021/12/QualMent_M1_M2_M3_ISBN_final_30062021_SI.pdf
Nursing and Midwifery Council (2010). Standards for preregistration nursing education. Retrieved from December 20, 2021 from https://www.nmc.org.uk/standards/standards-fornurses/pre-2018-standards/standards-for-pre-registrationnursing-education/
Papastavrou, E., Dimitriadou, M., Tsangari, H., & Andreou, C. (2016). Nursing students’ satisfaction of the clinical learning environment: A research study. BMC Nursing, 15(44). https://doi.org/10.1186/s12912-016-0164-4 PMid:27436992; PMCid:PMC4949757
Phillips, K. F., Mathew, L., Aktan, N., & Catano, B. (2017). Clinical education and student satisfaction: An integrative literature review. International Journal of Nursing Sciences, 4(2), 205–213. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2017.03.004 PMid:31406743; PMCid:PMC6626144
Pramila-Savukoski, S., Juntunen, J., Tuomikoski, A. M., Kääriäinen, M., Tomietto, M., Kaučič, B. M. ... Mikkonen, K. (2019). Mentors’ self-assessed competence in mentoring nursing students in clinical practice: A systematic review of quantitative studies. Journal of Clinical Nursing, 29(5/6), 684–705. https://doi.org/10.1111/jocn.15127 PMid:31794105
Prosen, M., Karnjuš, I., & Ličen, S. (2017). Developing Crosscultural competences among nursing students. In S. Rutar, S. Čotar-Konrad, T. Štemberger, & S. Bratož (Eds.), Perspectives of internationalisation and quality in higher education. (pp. 199–213). Koper: Založba Univerze na Primorskem.
Ramšak Pajk, J. (2016). Vloga mentorjev pri kliničnem usposabljanju študentov zdravstvene nege. In S. Pivač, B. Skela Savič, & S. Hvalič Touzery (Eds.), 10. šola za klinične mentorje: Razvoj mentorske vloge in promocija zdravja na delovnem mestu: Zbornik predavanj (pp. 4–7). Jesenice: Fakulteta za zdravstvo.
Rodríguez-García, M. C., Gutiérrez-Puertas, L., Granados-Gámez, G., Aguilera-Manrique, G., & Márquez-Hernández, V. V. (2021). The connection of the clinical learning environment and supervision of nursing students with student satisfaction and future intention to work in clinical placement hospitals. Journal of Clinical Nursing, 30(7/8), 986–994. https://doi.org/10.1111/jocn.15642 PMid:33432645
Salamonson, Y., Bourgeois, S., Everett, B., Weaver, R., Peters, K., & Jackson, D. (2011). Psychometric testing of the abbreviated Clinical Learning Environment Inventory (CLEI-19). Journal of Advanced Nursing, 67(12), 2668–2676. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05704.x PMid:21722165
Salamonson, Y., Everett, B., Halcomb, E., Hutchinson, M., Jackson, D., Mannix, J. ... Weaver, R. (2015). Unravelling the complexities of nursing students’ feedback on the clinical learning environment: A mixed methods approach. Nurse Education Today, 35(1), 206–211. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.08.005 PMid:25200510
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Harlow: Pearson Education. Seničar, Z. (2018). Medgeneracijsko sodelovanje: mentor – mentoriranec. In B. Nose, & T. Radovan (Eds.), Zdravstvena nega v luči globalnih izzivov: zbornik prispevkov/10. dnevi Marije Tomšič, Dolenjske Toplice, 18. in 19. januar 2018 (pp. 124–140). Novo mesto: Fakulteta za zdravstvene vede. Retrieved November 10, 2021 from http://www.dmszt-nm.si/media/pdf/Zbornik_DMT_2018.pdf
Skela-Savič, B. (2015). Smernice za izobraževanje v zdravstveni negi na študijskem programu prve stopnje Zdravstvena nega (VS). Obzornik zdravstvene nege, 49(4), 320–333. https://doi.org/10.14528/snr.2015.49.4.79
Skela Savič, B. (2016). 10 let šole za klinične mentorje na Fakulteti za zdravstvo Jesenice. In S. Pivač, B. Skela Savič, & S. Hvalič Touzery (Eds.), 10. šola za klinične mentorje: razvoj mentorske vloge in promocija zdravja na delovnem mestu: Zbornik predavanj (pp. 1–3). Jesenice: Fakulteta za zdravstvo.
Woo, M. W. J., & Li, W. (2020). Nursing students’ views and satisfaction of their clinical learning environment in Singapore. Nursing Open, 7(6), 1909–1919. https://doi.org/10.1002/nop2.581 PMid:33072376; PMCid:PMC7544841
Woo, M. W. J., & Newman, S. A. (2020). The experience of transition from nursing students to newly graduated registered nurses in Singapore. International Journal of Nursing Sciences, 7(1), 81-90. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2019.11.002 PMid:32099864; PMCid:PMC7031122
World Health Organization. (n. d.). Whodas 2,0 translation package (version 1.0) Translation and linguistic evaluation protocol and supporting material. Retrieved December 20, 2021 from https://terrance.who.int/mediacentre/data/WHODAS/Guidelines/WHODAS%202.0%20Translation%20guidelines.pdf
World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2022 Obzornik zdravstvene nege
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.