Vpliv izobraževalne intervencije na zavedanje o pomenu ohranjanja plodnosti med zdravstvenimi strokovnjaki

presečna raziskava

Avtorji

  • Petra Petročnik Univerza v Ljubljani, Zdravstvena fakulteta, Katedra za babištvo, Zdravstvena pot 5, 1000 Ljubljana, Slovenija
  • Mirko Prosen Univerza na Primorskem, Fakulteta za vede o zdravju, Katedra za zdravstveno nego, Polje 42, 6310 Izola, Slovenija https://orcid.org/0000-0001-9943-9037
  • Boštjan Žvanut Univerza na Primorskem, Fakulteta za vede o zdravju, Katedra za zdravstveno nego, Polje 42, 6310 Izola, Slovenija https://orcid.org/0000-0002-5374-1609
  • Patrik Pucer Univerza na Primorskem, Fakulteta za vede o zdravju, Katedra za zdravstveno nego, Polje 42, 6310 Izola, Slovenija https://orcid.org/0000-0003-3485-5173
  • Polona Mivšek Univerza v Ljubljani, Zdravstvena fakulteta, Katedra za babištvo, Zdravstvena pot 5, 1000 Ljubljana, Slovenija https://orcid.org/0000-0001-7816-1451

DOI:

https://doi.org/10.14528/snr.2024.58.3.3208

Ključne besede:

predkoncepcijsko zdravje, vseživljenjsko učenje, zdravstveno varstvo

Povzetek

Uvod: Pari nosečnost odlagajo na vse poznejši čas, kar deloma tudi prispeva k višji stopnji neplodnosti. Zdravstveni strokovnjaki morajo zato proaktivno delovati in svetovati o dejavnikih tveganja, ki vplivajo na reprodukcijo. Za to potrebujejo veščine svetovanja in na dokazih  temelječe informacije. Namen raziskave je bil oceniti znanje zdravstvenih strokovnjakov pred in po izobraževalni intervenciji na temo ohranjanja reproduktivne sposobnosti.
Metode: Izvedena je bila presečna raziskava, v kateri smo uporabili enak vprašalnik za oceno stanja pred in po  izobraževalni intervenciji. Raziskovalni instrument je bil razvit na podlagi pregleda literature o dejavnikih tveganja za plodnost. Izobraževalna  intervencija je potekala v obliki konference. Udeležencem (babice, medicinske sestre, študenti zdravstvenih ved) je bila zagotovljena zaupnost. Sodelovanje je bilo prostovoljno. V analizi smo izračunali osnovno deskriptivno statistiko, razlike v znanju pred in po izobraževalni intervenciji pa so bile ugotovljene z  Wilcoxonovim testom.
Rezultati: Na splošno se je znanje udeležencev  izobraževalne intervencije o dejavnikih tveganja za plodnost po izvedenem dogodku izboljšalo. V kategoriji »Starost« in »Nevarnosti okolja« so bile razlike statistično značilne. V kategoriji »Obstoječa zdravstvena stanja« in »Dejavniki življenjskega stila« pa so udeleženci že pred samo izobraževalno intervencijo razpolagali z obsežnim znanjem.
Diskusija in zaključek: Zdravstveni strokovnjaki lahko izboljšajo svoje znanje o predkoncepcijskem zdravju z izobraževalno  intervencijo. Potrebno bi bilo raziskati, kako dolgo učinki trajajo in ali nadgrajeno znanje pomeni tudi uvajanje sprememb v klinični praksi.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Metrike

Nalaganej metrik....

Literatura

Barker, M., Dombrowski, S. U., Colbourn, T., Fall, C. H. D., Kriznik, N. M., Lawrence, W. T., & Stephenson, J. (2018). Intervention strategies to improve nutrition and health behaviours before conception. The Lancet, 391(10132), 1853–1864. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)30313-1 PMid:29673875

Cusack, L., Del Mar, C. B., Chalmers, I., Gibson, E., & Hoffmann, T. C. (2018). Educational interventions to improve people's understanding of key concepts in assessing the effects of health interventions: A systematic review. Systematic Reviews, 7(1), Article 68. https://doi.org/10.1186/s13643-018-0719-4 PMid:29716639; PMCid:PMC5930693

Eurostat. (2021). Fertility statistics. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Fertility_statistics

Fahy, E., Hardikar, R., Fox, A., & Mackay, S. (2014). Quality of patient health information on the Internet: Reviewing a complex and evolving landscape. The Australasian Medical Journal, 7(1), 24–28. https://doi.org/10.4066/AMJ.2014.1900 PMid:24567763; PMCid:PMC3920473

Goossens, J., De Roose, M., Van Hecke, A., Goemaes, R., Verhaeghe, S., & Beeckman, D. (2018). Barriers and facilitators to the provision of preconception care by health care providers: A systematic review. International Journal of Nursing Studies, 87, 113–130. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2018.06.009 PMid:30096578

Hemsing, N., Greaves, L., & Poole, N. (2017). Preconception health care interventions: A scoping review. Sexual & Reproductive Health Care, 14, 24–32. https://doi.org/10.1016/j.srhc.2017.08.004 PMid:29195631

Maeda, E., Miyata, A., Boivin, J., Nomura, K., Kumazawa, Y., Shirasawa, H., & Terada, Y. (2020). Promoting fertility awareness and preconception health using a chatbot: A randomized controlled trial. Reproductive BioMedicine Online, 41(6), 1133–1143. https://doi.org/10.1016/j.rbmo.2020.09.006 PMid:33039321

Mivšek, A. P., & Petročnik, P. (Eds.). (2019). Issues on preconception health care: International scientific conference, 9-10 May 2019. Faculty of Health Sciences. Pal, L., & Santoro, N. (2003). Age-related decline in fertility. Endocrinology and Metabolism Clinics of North America, 32(3), 669–688. https://doi.org/10.1016/s0889-8529(03)00046-x PMid:14560893

PreconNet. (2021). About the project. https://preco.tamk.fi/about-the-project/

Schmidt, L., Sobotka, T., Bentzen, J. G., & Nyboe Andersen, A. (2012). Demographic and medical consequences of the postponement of parenthood. Human Reproduction Update, 18(1), 29–43. https://doi.org/10.1093/humupd/dmr040 PMid:21989171

Shawe, J., Delbaere, I., Ekstrand, M., Hegaard, H. K., Larsson, M., Mastroiacovo, P., & Tydén, T. (2015). Preconception care policy, guidelines, recommendations and services across six European countries: Belgium (Flanders), Denmark, Italy, the Netherlands, Sweden and the United Kingdom. The European Journal of Contraception & Reproductive Health Care, 20(2), 77–87. https://doi.org/10.3109/13625187.2014.990088 PMid:25548961

The Lancet. (2018). Preconception health: Series from the Lancet journals. https://www.thelancet.com/series/preconception-health

Whitworth, M., & Dowswell, T. (2009). Routine pre-pregnancy health promotion for improving pregnancy outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews, (4), Article CD007536. https://doi.org/10.1002/14651858.CD007536.pub2 PMid:19821424; PMCid:PMC4164828

World Health Organization. (2013). Preconception care: Maximizing the gains for maternal and child health. https://www.who.int/maternal_child_adolescent/documents/preconception_care_policy_brief.pdf

Ye, F. Y. (2016). Measuring knowledge: A quantitative approach to knowledge theory. International Journal of Data Science and Analysis, 2(2), 32–36. https://doi.org/10.11648/j.ijdsa.20160202.13

Prenosi

Objavljeno

2024-05-16

Kako citirati

Petročnik, P., Prosen, M., Žvanut, B., Pucer, P., & Mivšek, P. (2024). Vpliv izobraževalne intervencije na zavedanje o pomenu ohranjanja plodnosti med zdravstvenimi strokovnjaki: presečna raziskava. Obzornik Zdravstvene Nege. https://doi.org/10.14528/snr.2024.58.3.3208

Številka

Rubrike

Izvirni znanstveni članek

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)

<< < 1 2 3 4