Kulturna raznolikost v zdravstvenih timih
kvalitativna opisna raziskava
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2025.59.3.3325Ključne besede:
sprejemanje kultur, zdravstveni delavci, etničnost, komunikacija, timsko deloPovzetek
Uvod: Kulturna raznolikost v zdravstvenih timih je pomembna za zagotavljanje kakovostne oskrbe. Raznolikost pozitivno vpliva na izkušnje in razumevanje potreb pacientov ter ustvarja boljšo timsko dinamiko. Namen raziskave je bil preučiti prisotnost različnih kultur v zdravstvenih timih in stališča zdravstvenih delavcev o kulturnih raznolikostih.
Metode: Uporabljena je bila kvalitativna opisna metoda. Podatki so bili zbrani z delno strukturiranim intervjujem, ki je vključeval demografske podatke in odprta vprašanja o izkušnjah zdravstvenih delavcev s kulturno raznolikostjo v zdravstvenih timih. Namenski vzorec je vključeval 28 zdravstvenih delavcev različnih zdravstvenih ved. Intervjuji so bili analizirani z metodo analize vsebine.
Rezultati: Identificirane so bile štiri osrednje tematske kategorije: (1) vloga strokovnega znanja in profesionalnega pristopa pri zagotavljanju kakovostne oskrbe, (2) pomen dobre komunikacije in sposobnost prilagajanja, (3) pomembnost dinamike in podpore v zdravstvenem timu ter (4) kulturna raznolikost in pogledi zdravstvenih delavcev. Večina meni, da kulturna raznolikost obogati izkušnje in prispeva k empatiji.
Diskusija in zaključek: Sodelujoči v raziskavi so izpostavili tako pozitivne kot negativne izkušnje s kulturno raznolikostjo. Izkazalo se je, da se lahko različna znanja, izkušnje in poglede v timu uspešno poveže, če so vzpostavljeni spoštljivi odnosi in jasno opredeljene strokovne smernice, ki služijo kot vodilo za kakovostno opravljanje zdravstvene oskrbe v kulturno raznolikih timih.
Prenosi
Metrike
Literatura
Ahmed, S. K. (2024). The pillars of trustworthiness in qualitative research. Journal of Medicine, Surgery, and Public Health, 2, Article 100051. https://doi.org/10.1016/j.glmedi.2024.100051
Avdylaj, L., & Ličen, S. (2022). Identifikacija merskih instrumentov za merjenje kulturnih kompetenc pri medicinskih sestrah in študentih zdravstvene nege: Sistematični pregled literature. Obzornik zdravstvene nege, 56(1), 49–69. https://doi.org/10.14528/snr.2022.56.1.3085
Bajraktarević, F., Radočaj, T., Rupnik, U., Licen, S., & Prosen, M. (2023). Kulturna raznolikost v timih zdravstvene nege: Kvalitativna raziskava (Cultural diversity in nursing teams: Qualitative research). Revija za univerzalno odličnost, 12, 238–252. https://doi.org/10.37886/ruo.2023.015
Farsangi, S. N., Khodabandeh Shahraki, S., Cruz, J. P., & Farokhzadian, J. (2023). Designing, implementing, and evaluating a mobile app-based cultural care training program to improve the cultural capacity and humility of nursing students. BMC Medical Education, 23(1), Article 979. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04952-4 PMid:38124035; PMCid:PMC10731749
Gerchow, L., Burka, L. R., Miner, S., & Squires, A. (2021). Language barriers between nurses and patients: A scoping review. Patient Education and Counseling, 104(3), 534–553. https://doi.org/10.1016/j.pec.2020.09.017 PMid:32994104; PMCid:PMC8011998
Govere, L., & Govere, E. M. (2016). How effective is cultural competence training of healthcare providers on improving patient satisfaction of minority groups: A systematic review of literature. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 13(6), 402–410. https://doi.org/10.1111/wvn.12176 PMid:27779817
Hvalič Touzery, S., Smodiš, M., & Kalender Smajlović, S. (2016). Mentorstvo tujim študentom zdravstvene nege: Študija primera. Obzornik zdravstvene nege, 50(1), 76–86. https://doi.org/10.14528/snr.2016.50.1.71
Im, D., Pyo, J., Lee, H., Jung, H., & Ock, M. (2023). Qualitative research in healthcare: Data analysis. Journal of Preventive Medicine & Public Health, 56(2), 100–110. https://doi.org/10.3961/jpmph.22.471 PMid:37055353; PMCid:PMC10111102
Jelenc, A., Keršič-Svetel, M., & Lipovec Čebron, U. (2016a). Kulturne kompetence in zdravstvena oskrba. In U. Lipovec Čebron (Ed.), Kulturne kompetence in zdravstvena oskrba: Priročnik za razvijanje kulturnih kompetenc zdravstvenih delavcev (nova verzija, pp. 11–28). Nacionalni inštitut za javno zdravje. https://nijz.si/wp-content/uploads/2022/07/prirocnik_kulturne_kompetence_2016.pdf
Jelenc, A., Keršič-Svetel, M., & Lipovec Čebron, U. (2016b). Kultura. In U. Lipovec Čebron (Ed.), Kulturne kompetence in zdravstvena oskrba: Priročnik za razvijanje kulturnih kompetenc zdravstvenih delavcev (nova verzija, pp. 11–28). Nacionalni inštitut za javno zdravje. https://nijz.si/wp-content/uploads/2022/07/prirocnik_kulturne_kompetence_2016.pdf
Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in Kodeks etike za babice Slovenije. (2014). Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
Kordeš, U., & Smrdu, M. (2015). Osnove kvalitativnega raziskovanja. Založba Univerze na Primorskem.
Murseli, A., & Filej, B. (2024). Samoocena kulturne kompetentnosti izvajalcev zdravstvene nege. Revija za zdravstvene vede, 11(1), 57–72. https://doi.org/10.55707/jhs.v11i1.145
Naik, A. R., Baker, S., & Mohiyeddini, C. (2023). What is culture? Frontiers for Young Minds, 11, Article 1150335. https://doi.org/10.3389/frym.2023.1150335
Nemec, U., & Čuček Trifkovič, K. (2017). Stress among employees in psychiatric nursing. Obzornik zdravstvene nege, 51(1), 9–23. https://doi.org/10.14528/snr.2017.51.1.122
Osmancevic, S., Steiner, L. M., Großschädl, F., Lohrmann, C., & Schoberer, D. (2025). The effectiveness of cultural competence interventions in nursing: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Nursing Studies, 167, Article 105079. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2025.105079 PMid:40262376
Schmidt, M., & Uman, T. (2024). 'You shouldn't ignore it just because it's sensitive': The perceived needs of healthcare professionals working in culturally diverse teams. Diversity & Inclusion Research, 1(2), Article e12015. https://doi.org/10.1002/dvr2.12015
Shepherd, S. M., Willis-Esqueda, C., Newton, D., Sivasubramaniam, D., & Paradies, Y. (2019). The challenge of cultural competence in the workplace: Perspectives of healthcare providers. BMC Health Services Research, 19(1), Article 135. https://doi.org/10.1186/s12913-019-3959-7
Stanford, F. C. (2020). The importance of diversity and inclusion in the healthcare workforce. Journal of the National Medical Association, 112(3), 247–249. https://doi.org/10.1016/j.jnma.2020.03.014
Tosun, B., Yava, A., Dirgar, E., Şahin, E. B., Yılmaz, E. B., Papp, K., Tóthova, V., Hellerova, V., Prosen, M., Licen, S., Karnjus, I., Tamayo, M. D. B., Leyva-Moral, J. M., Claeys, A., & Tricas-Sauras, S. (2021). Addressing the effects of transcultural nursing education on nursing students' cultural competence: A systematic review. Nurse Education in Practice, 55, Article 103171. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103171
Uman, T., Edfors, E., & Jakobsson, L. (2020). Cultural diversity in nursing teams: Triggers, team process and contingencies. International Journal of Health Professions, 7(1), 90–100. https://doi.org/10.2478/ijhp-2020-0009
World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 PMid:24141714
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Obzornik zdravstvene nege

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.













