Medkulturna kompetentnost v pediatrični onkološki zdravstveni negi

deskriptivnointerpretativna raziskava

Avtorji

  • Nataša Čulibrk Univerzitetni klinični center Ljubljana, Pediatrična klinika, Bohoričeva ulica 20, 1000 Ljubljana, Slovenija https://orcid.org/0009-0001-9710-701X
  • Tina Ferfolja
  • Marina Lukić Univerzitetni klinični center Ljubljana, Pediatrična klinika, Bohoričeva ulica 20, 1000 Ljubljana, Slovenija
  • Sabina Ličen Univerza na Primorskem, Fakulteta za vede o zdravju, Katedra za zdravstveno nego, Polje 42, 6310 Izola, Slovenija
  • Maja Čemažar Univerza na Primorskem, Fakulteta za vede o zdravju, Polje 42, 6310 Izola in Onkološki inštitut Ljubljana, Oddelek za eksperimentalno onkologijo, Zaloška 2, 1000 Ljubljana, Slovenija
  • Mirko Prosen Univerza na Primorskem, Fakulteta za vede o zdravju, Katedra za zdravstveno nego, Polje 42, 6310 Izola, Slovenija https://orcid.org/0000-0001-9943-9037

DOI:

https://doi.org/10.14528/snr.2024.58.3.3245

Ključne besede:

medkulturnost, pediatrija, zdravstvena nega, onkologija, kulturne kompetence

Povzetek

Uvod: Medicinske sestre v pediatrični onkološki zdravstveni negi se srečujejo s pacienti in njihovimi družinami iz različnih kulturnih okolij. Namen raziskave je bil preučiti ključne elemente medkulturne zdravstvene oskrbe, ki jih prepoznavajo medicinske sestre v pediatrični onkologiji, ter izzive, s katerimi se srečujejo v praksi.
Metode: Raziskava temelji na kvalitativnem deskriptivno-interpretativnem pristopu. Podatki so bili pridobljeni z individualnimi, delno strukturiranimi intervjuji na namenskem vzorcu sedmih medicinskih sester z izkušnjami na področju pediatrične onkološke zdravstvene nege. Podatki so bili analizirani s pomočjo metode analize vsebine.
Rezultati: Identificirali smo tri teme: (1) značilnosti medosebnih odnosov in medkulturno komunikacijo, (2) spregledane vidike medkulturne zdravstvene nege in (3) zaznavanje lastne medkulturne prakse. Zaposleni v onkološki pediatrični zdravstveni negi so medosebne odnose in medkulturno prakso označili kot zelo pomembno za razumevanje težav in zagotavljanje potreb onkoloških pacientov, zato je zelo pomembnozačetno spoznavanje in vzpostavitev dobrega medsebojnega sodelovalnega odnosa, ki temelji na odprti komunikaciji, prilagodljivosti in spoštovanju kulturnih razlik. Sodelujoči opažajo, da na zdravje vplivajo medkulturne razlike in predvsem osebna prepričanja pacientov.
Diskusija in zaključek: Ugotovitve kažejo, da na pediatričnem onkološkem oddelku poznajo pomen  dobrega medosebnega odnosa med zaposlenimi v pediatrični zdravstveni negi, otroki in njihovim starši ter upoštevajo njihove potrebe glede kulturno pogojenih vzorcev vedenja, na primer glede prehranjevanja in lajšanja bolečine. Prav tako pa se kaže potreba po dodatnem izobraževanju zaposlenih.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Metrike

Nalaganej metrik....

Literatura

Aghajari, P., Valizadeh, L., Zamanzadeh, V., Ghahramanian, A., & Foronda, C. (2019). Cultural sensitivity in paediatric nursing care: A concept analysis using the hybrid method. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 33(3), 609–620. https://doi.org/10.1111/scs.12654 PMid:30628722

Anderson, C. (2010). Presenting and evaluating qualitative research. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(8), Article 141. https://doi.org/10.5688/aj7408141 PMid:21179252; PMCid:PMC2987281

Bisogni, S., Dini, C., Olivini, N., Ciofi, D., Giusti, F., Caprilli, S., Gonzalez Lopez, J. R., & Festini, F. (2014). Perception of venipuncture pain in children suffering from chronic diseases. BMC Research Notes, 7, Article 735. https://doi.org/10.1186/1756-0500-7-735 PMid:25326685; PMCid:PMC4210598

Breznik, K., Kaučič, B., & Filej, B. (2019). Izobraževalne potrebe medicinskih sester v enotah intenzivne terapije za pridobitev medkulturnih kompetenc. In Medkulturna oskrba v zdravstvu (pp. 97–112). Visoka zdravstvena šola Celje. https://www.researchgate.net/publication/333719193

Butler, M., McCreedy, E., Schwer, N., Burgess, D., Call, K., & Przedworski, J. (2016). Improving cultural competence to reduce health disparities. In Comparative effectiveness rewiew, Report: 16-EHC006-EF. Agency for Healthcare Research and Quality. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK361126 PMid:27148614

Cahalan, L., Smith, A., Sandoval, M., Parks, G., & Gresham, Z. (2022). Collaborative legacy building to alleviate emotional pain and suffering in pediatric cancer patients: A case review. Children, 9(1), Article 33. https://doi.org/10.3390/children9010033 PMid:35053659; PMCid:PMC8774266

Cohen, J., Wakefield, C. E., Tapsell, L. C., Walton, K., Fleming, A. K. C., & Cohn, R. J. (2015). Exploring the views of parents regarding dietary habits of their young cancer-surviving children. Support Care Cancer, 23, 463–471. https://doi.org/10.1007/s00520-014-2394-x PMid:25129397

Cırık, V., Çiftçioğlu, Ş., & Efe, E. (2019). Knowledge, practice and beliefs of pediatric nurses about pain. Journal of Pediatric Research, 6(3), 220–227. https://doi.org/10.4274/jpr.galenos.2019.48344

Diller, L., Chow, E. J., Gurney, J. G., Hudson, M. M., Kadan- Lottick, N. S., Kawashima, T. I., Leisenring, W. M., Meacham, L. R., Mertens, A. C., Mulrooney, D. A., Oeffinger, K. C., Packer, R. J., Robison, L. L., & Sklar, C. A. (2009). Chronic disease in the childhood cancer survivor study cohort: A review of published findings. Journal of Clinical Oncology, 27(14), 2339–2355. https://doi.org/10.1200/JCO.2008.21.1953 PMid:19364955; PMCid:PMC2677922

Elliott, R., & Timulak, L. (2005). Descriptive and interpretive approaches to qualitative research. In J. Miles & P. Gilbert (Eds.), A handbook of research methods for clinical and health psychology (pp. 147–159). Oxford University Press.

Günüşen, P. N , Üstün, B., Serçekuş Ak, P., & Büyükkaya Besen, D. (2017). Secondary traumatic stress experiences of nurses caring for cancer patients. International Journal of Nursing Practice, 25(1), Article e12717. https://doi.org/10.1111/ijn.12717 PMid:30561842

Jongen, C., McCalman, J., Bainbridge, R., & Cliford, A. (2017). Cultural competence in health: A review of evidence. Springer. https://researchonline.jcu.edu.au/51293/1/Cultural_Competence_in_Health.pdf

Keršič Svetel, M., Jelenc, A., Gosenca, K., Škraban, J., Pistotnik, S., Lipovec Čabron, U., Bofulin, M., & Farkaš-Lainščak, J. (2016). Kulturne kompetence in zdravstvena oskrba: priročnik za razvijanje kulturnih kompetenc zdravstvenih delavcev. Projekt Skupaj za zdravje. Nacionalni inštitut za javno zdravje.

Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in Kodeks etike za babice Slovenije. (2014). Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.

Komidar, K. (2019). Upoštevanje medkulturnosti pri opravljanju zdravstvene dejavnosti. Revija za zdravstvene vede, 6(2), 3–21. https://www.jhs.si/index.php/JHS/article/view/84/86

Kordeš, U., & Smrdu, M. (2015). Osnove kvalitativnega raziskovanja. Založba Univerze na Primorskem. https://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-6963-98-5.pdf

Larsen, R., Mangrio, E., & Persson, K. (2020). Interpersonal communication in transcultural nursing care in India: A descriptive qualitative study. Journal of Ttranscultural Nursing, 32(4), 310–317. https://doi.org/10.1177/1043659620920693 PMid:32436462; PMCid:PMC8165747

Loredan, I., & Prosen, M. (2013). Kulturne kompetence medicinskih sester in babic. Obzornik zdravstvene nege, 47(1), 83–89. https://obzornik.zbornica-zveza.si/index. php/ObzorZdravNeg/article/view/2916/2848

MacKay, L. J., & Gregory, D. (2011). Exploring family-centered care among pediatric oncology nurses. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 28(1), 43–52. https://doi.org/10.1177/1043454210377179 PMid:21098335

Malterud, K., Siersma, V. D., & Guassora, A. D. (2016). Sample size in qualitative interview studies: Guided by information power. Qualitative Health Research, 26(13), 1753–1760. https://doi.org/10.1177/1049732315617444 PMid:26613970

Noble, H., & Heale, R. (2019). Triangulation in research, with examples. Evidence Based Nursing, 22(3), 67–68. https://doi.org/10.1136/ebnurs-2019-103145 PMid:31201209

Oeffinger, K. C., Mertens, A. C., Sklar, C. A., Kawashima, T., Hudson, M. M., Meadows, A. T., & Robison, L. L. (2006). Chronic health conditions in adult survivors of childhood cancer. The New England Journal of Medicine, 355(15), 1572–1582. https://doi.org/10.1056/NEJMsa060185 PMid:17035650

Poillucci, V., & Page, C. Z. (2019). Diversity awareness and documentation practices among oncology advanced practice providers. Journal of The Advanced Practitioner in Oncology,10(4), 347–354. https://doi.org/10.6004/jadpro.2019.10.4.3 PMid:33343983; PMCid:PMC7520744

Pokorn, N. K., & Lipovec Čebron, U. (2019). Večjezično zdravje: komunikacijske strategije in večkulturni stiki s tujejezičnimi bolniki v slovenskem zdravstvenem sistemu. Založba Univerze v Ljubljani. https://doi.org/10.4312/9789610601364

Polit, D. F., & Beck, C. T. (2014). Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice (p. 191, 9th ed.) Lippincott Williams & Wilkins.

Prosen, M. (2018). Developing cross-cultural competences: Opportunity for ensuring health and healthcare equality and equity. Obzornik zdravstvene nege, 52(2), 76–80. https://doi.org/10.14528/snr.2018.52.2.262

Prosen, M. (2019). The impact of culture on perception of pain and pain related behaviour. In 1. Međunarodni simpozijum Udruženja zdravstvenih profesionalaca Srbije: Bol kao medicinski, biološki, psihološki, sociološki i kulturološki fenomen. https://www.researchgate.net/publication/336486210

Rakić, M., Hengartner, H., Lüer, S., Scheinemann, K., Elger, B. S., & Rost, M. (2022). A national survey of Swiss paediatric oncology care providers' cross-cultural competences. Swiss Medical Weekly, 152(3738), Article w30223. https://doi.org/10.4414/smw.2022.w30223 PMid:36201172

Razlag Kolar, T., Filej, B., & Kaučič, B. M. (2019). Pomen kulturne kompetentnosti medicinskih sester za kakovostno in k bolniku usmerjeno zdravstveno nego in oskrbo. In Medkulturna oskrba v zdravstvu. Visoka zdravstvena šola v Celju. https://www.researchgate.net/publication/333719005

Shahzad, S., Ali, N., Younas, A., & Tayaben, J. L. (2021). Challenges and approaches to transcultural care: An integrative review of nurses' and nursing students' experiences. Journal of Professional Nursing, 37(6), 1119–1131. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.10.001 PMid:34887030

Thompson Burdine, J., Thorne, S., & Sandhu, G. (2021). Interpretive description: A flexible qualitative methodology for medical education research. Medical Education, 55(3), 336–343. https://doi.org/10.1111/medu.14380 PMid:32967042

Tucker, C. M., Herman, K. C., Pedersen, T. R., Higley, B., & Montrichard, M. (2007). Cultural sensitivity in physicianpatient relationships: Perspectives of an ethnically diverse sample of low-income primary care patients. Medical Care, 45(6), 525–531. https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e31803d3d8b

Tuohey, D. (2019). Effective intercultural communication in nursing. Nursing Standard, 34(2), 45–50. https://doi.org/10.7748/ns.2019.e11244 PMid:31468842

Ušaj, S., Medvešček, K., Černe, T. K., Ličen, S., & Prosen, M. (2022). Pomembnost medkulturne komunikacije v zdravstveninegi. Revija za univerzalno odličnost, 11(2), 124–139. https://doi.org/10.37886/ruo.2022.009

World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 PMid:24141714

Prenosi

Objavljeno

2024-09-22

Kako citirati

Čulibrk, N., Ferfolja, T. ., Lukić, M., Ličen, S., Čemažar, M., & Prosen, M. (2024). Medkulturna kompetentnost v pediatrični onkološki zdravstveni negi: deskriptivnointerpretativna raziskava. Obzornik Zdravstvene Nege, 58(3), 175–184. https://doi.org/10.14528/snr.2024.58.3.3245

Številka

Rubrike

Izvirni znanstveni članek