Znanje odraslih pacientov z astmo o pravilni uporabi vdihovalnikov
presečna raziskava
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2025.59.2.3273Ključne besede:
astma, medicinske sestre, pršilniki, vdihovalniki na prah, zdravstvena vzgojaPovzetek
Uvod: Sodobno zdravljenje astme temelji na aplikaciji zdravil neposredno v dihalne poti. Pri tem je pomembno znanje pacientov o pravilnem rokovanju z vdihovalniki in samem vdihovanju, saj navedeno omogoča nadzor nad boleznijo in ustrezno ukrepanje v primeru poslabšanja. Namen raziskave je bil raziskati znanje o rokovanju z vdihovalniki pri pacientih z astmo.
Metode: Uporabljena je bila kvantitativna neeksperimentalna metoda raziskovanja z vprašalnikom in kontrolnim seznamom opazovanja. Vključenih je bilo vseh 105 pacientov, ki so med septembrom in decembrom 2022 prišli v Pulmološko ambulanto na redni kontrolni pregled in so uporabljali vsaj en vdihovalnik ter so se strinjali s sodelovanjem v raziskavi.
Rezultati: Rezultati kažejo, da večina (n = 71) pacientov napačno izvede vsaj en korak v postopku aplikacije zdravila iz vdihovalnika. Znanje se razlikuje glede na vrsto uporabljenega vdihovalnika – več napak je bilo ugotovljenih pri uporabi vdihovalnikov na prah. Nepravilnosti so se pojavljale predvsem pri prvotnem globokem izdihu in zadrževanju vdiha.
Diskusija in zaključek: Ugotovitve izražajo pomembnost rednega nadzora in večkratnega poučevanja tehnike vdihovanja iz vdihovalnika tudi pri dolgoletnih pacientih z astmo. Spremljanje znanja je posebej pomembno, ko pacient z astmo uporablja vdihovalnik na prah.
Prenosi
Metrike
Literatura
Antoljak, N. (2021). Epidemiology of asthma and chronic obstructive pulmonary disease. Medicus, 30(2), 139–144. https://hrcak.srce.hr/264139
Basheti, I. A., Obeidat, N. M., & Reddel, H. K. (2017). Effect of novel inhaler technique reminder labels on the retention of inhaler technique skills in asthma: A single-blind randomized controlled trial. NPJ Primary Care Respiratory Medicine, 27(1), Article 9. https://doi.org/10.1038/s41533-017-0011-4 PMid:28184045; PMCid:PMC5434787
Chogtu, B., Holla, S., Magazine, R., & Kamath, A. (2017). Evaluation of relationship of inhaler technique with asthma control and quality of life. Indian Journal of Pharmacology, 49(1), 110–115. https://doi.org/10.4103/0253-7613.201012 PMid:28458433; PMCid:PMC5351222
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). SAGE Publications.
Kocks, J. W. H., Chrystyn, H., van der Palen, J., Thomas, M., Yates, L., Landis, S. H., Driessen, M. T., Gokhale, M., Sharma, R., & Molimard, M. (2018). Systematic review of association between critical errors in inhalation and health outcomes in asthma and COPD. NPJ Primary Care Respiratory Medicine, 28, Article 43. https://doi.org/10.1038/s41533-018-0110-x PMid:30446655; PMCid:PMC6240098
Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in Kodeks etike za babice Slovenije. (2014). Ljubljana: Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
Košnik, M., Triller, N., & Šelb, J. (2017). Mnenje pulmologov o pomenu vdihovalnikov pri bolnikih z astmo ali KOPB. Zdravniški vestnik, 86, 105–114. https://doi.org/10.6016/ZdravVestn.2472
Kragelj, D. (2017). Vloga diplomirane medicinske sestre pri edukaciji pacienta z astmo [diplomska naloga, Fakulteta za zdravstvo Angele Boškin]. http://datoteke.fzab.si/diplomskadela/2017/Kragelj_Dolores.pdf
Maepa, H. M., Wong, M. L. & Menezes, C. N. (2019). Evaluation of the knowledge and correct use of metered-dose inhalers by healthcare professionals and medical students in Gauteng Province. African Journal of Thoracic And Critical Care Medicine, 25(3). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8278855/ PMCid:PMC8278855
Mohd, A. N. B., Lee, P. Y., Cheong, A. T., & Anand, A. R. N. (2021). Factors associated with improper metered-dose inhaler technique among adults with asthma in a primary care clinic in Malaysia. Malaysian Family Physician, 16(2), 58–66. https://doi.org/10.51866/oa1231 PMid:34386165; PMCid:PMC8346752
Price, D. B., Román-Rodríguez, M., McQueen, R. B., Bosnic- Anticevich, S., Carter, V., Gruffydd-Jones, K., Haughney, J., Henrichsen, S., Hutton, C., Infantino A., Lavorini, F., Law L. M., Lisspers, K., Papi, A., Ryan, D., Ställberg, B., Van der Molen, T., & Chrystyn, H. (2017). Inhaler errors in the CRITIKAL study: Type, frequency, and association with asthma outcomes. The Journal of Allergy And Clinical Immunology in Practice, 5(4), 1071–1081. https://doi.org/10.1016/j.jaip.2017.01.004 PMid:28286157
Price, D. B., Thomas, V., Dekhuijzen, R. P. N., Bosnic-Anticevich, S., Roche, N., Lavorini, F., Raju P., Freeman D., Nicholls, C., Small IR., Sims, E., Safioti G., Canvin J., & Chrystyn, H. (2018). Evaluation of inhaler technique and achievement and maintenance of mastery of budesonide/formoterol Spiromax® compared with budesonide/formoterol Turbuhaler® in adult patients with asthma: The easy low instruction over time (ELIOT) study. BMC Pulmonary Medicine, 18(1), Article 107. https://doi.org/10.1186/s12890-018-0665-x PMid:29954359; PMCid:PMC6022306
Rehman, A., Amin, F., & Sadeeqa, S. (2018). Prevalence of asthma and its management: A review. Journal of the Pakistan Medical Association, 68(12), 1823–1827. https://jpma.org.pk/article-details/8974?article_id=8974
Sanchis, J., Gich, I., & Pedersen, S. (2016). Systematic review of errors in inhaler use: Has patient technique improved over time? Chest Journal, 150(2), 394–406. https://doi.org/10.1016/j.chest.2016.03.041 PMid:27060726
Scullion, J. (2018). The nurse practitioners´ perspective in inhaler education in asthma and chronic obstructive pulmonary disease. Canadian Respiratory Journal, 2018, Article 2525319. https://doi.org/10.1155/2018/2525319 PMid:30154941; PMCid:PMC6098863
Škrgat, S. (2016). Klinična slika, diagnoza ter zdravljenje in samozdravljenje astme. In L. Prestor (ed.), Astma in kronična obstruktivna bolezen: zbornik predavanj/Sekcija medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov v pulmologiji, Zreče, 8.-9. april 2016 (pp. 17–20). https://www.zbornica-zveza.si/wpcontent/uploads/2019/12/Astma-in-kronicna-obstruktivnabolezen-2016.pdf
Škrgat, S., Petek, D., Košnik, M., Hudoklin, I., Zidarn, M., Triller, N., Kopač, P., Poplas Susič, T., Letonja, S., Kajba, S., Ogrič Lapajne, A., Koren, I., Novakovič, J., Rozman, I., Šorli, J., Gabrijelčič, J., Edelbaher, N., Šubic, T., Šegota, N., … Fležar, M. (2022). Predlog za obravnavo bolnika z astmo na primarni in pulmološki specialistični ravni v Sloveniji. Zdravniški vestnik, 91(9–10), D47–D66. https://doi.org/10.6016/ZdravVestn.3325
Takaku, Y., Kurashima, K., Ohta, C., Ishiguro, T., Kagiyama, N., Yanagisawa, T., & Takanayagi, N. (2017). How many instructions are required to correct inhalation errors in patients with asthma and chronic obstructive pulmonary disease? Respiratory Medicine, 123, 110–115. https://doi.org/10.1016/j.rmed.2016.12.012 PMid:28137486
Usmani, O. S. (2019). Choosing the right inhaler for your asthma or COPD patient. Therapeutics and Clinical Risk Management, 15, 461–472. https://doi.org/10.2147/TCRM.S160365 PMid:30936708; PMCid:PMC6422419
Usmani, O. S., Lavorini, F., Marshall, J., Dunlop, W. C. N., Heron, L., Farrington, E., & Dekhuijzen, R. (2018). Critical inhaler errors in asthma and COPD: A systematic review of impact on health outcomes. Respiratory research 19, Article 10. https://doi.org/10.1186/s12931-017-0710-y
Von Schantz, S., Katajavuori, N. & Juppo, A. M. (2018). The use of video instructions in patient education promoting correct technique for dry powder inhalers: An investigation on inhalernaïve individuals. Pharmacy, 6(4), Article 106. https://doi.org/10.3390/pharmacy6040106 PMid:30274303; PMCid:PMC6306773
World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 PMid:24141714
Zakovšek, A. (2018). Vpliv načrtovane zdravstvene vzgoje na pacientovo obvladovanje astme [diplomska naloga, Univerza v Ljubljani].
Zarmouh, A. (2019). Does clinic-based education have a sustainable impact on asthma patient awareness? Libyan Journal of Medicine, 14(1), Article 1635843. https://doi.org/10.1080/19932820.2019.1635843 PMid:31238815; PMCid:PMC6598476
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Obzornik zdravstvene nege

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.