Zadovoljstvo pacientov z informacijskim sistemom eZdravje v splošni bolnišnici
presečna raziskava
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2024.58.4.3266Ključne besede:
kakovost, zdravstvena nega, zadovoljstvo, informatikaPovzetek
Uvod: Z vpeljavo digitalizacije v zdravstvu se je spremenil sistem naročanja na zdravstveno obravnavo. Cilj raziskave je bil opisati raven zadovoljstva pacientov izbrane zdravstvene ustanove z informacijskim sistemom eZdravje in identificirati morebitne pomanjkljivosti v tem sistemu.
Metode: V raziskavo je bilo vključenih 319 naključno izbranih pacientov, ki so čakali na obravnavo v Splošni bolnišnici dr. Franca Derganca Nova Gorica v enomesečnem obdobju leta 2023. Uporabljen je bil posebej zasnovan anketni vprašalnik s petnajstimi temeljnimi vprašanji, ki smo mu izračunali visok koeficient zanesljivosti (Cronbach α = 0,894). Za statistično analizo so bile uporabljene osnovne deskriptivne statistike in Pearsonova korelacijska analiza.
Rezultati: Ugotovitve kažejo, da so anketiranci v splošnem zadovoljni s storitvami eZdravja (M = 4,18, s = 0,69), vendar se z višjo starostjo njihovo zadovoljstvo znižuje (r = –0,166, p = <0,001). V primeru eNaročanja anketiranci kažejo na visoko stopnjo samostojnosti (82,8 %, n = 264). Med različnimi storitvami so anketiranci najbolj zadovoljni z obveščanjem o zdravstveni obravnavi (M = 4,45, s = 0,57), najmanj pa z informiranjem o uporabi eZdravja, ki je podana v ambulanti osebnega zdravnika.
Diskusija in zaključek: Na podlagi rezultatov lahko potrdimo, da je večina anketiranih že uporabila aplikacijo eZdravje in so z njo zadovoljni. Kljub temu se jih veliko na zdravstveno obravnavo naroča telefonsko. Rezultati kažejo na potrebo po širšem ozaveščanju prebivalstva o raznolikih možnostih in postopkih naročanja na zdravstveno obravnavo.
Prenosi
Metrike
Literatura
Bisswas, S., Adhikari, S., Gupta, N., Garg, R., Bharti, S., Kumar., V., & Bhatnagar, S. (2020). Smartphone-based telemedicine service at palliative care unit during nationwide lockdown: Our initial experience at a tertiary care cancer hospital. Indian Journal of Palliative Care, 26(1), S31–S35. https://doi.org/10.4103/IJPC.IJPC_161_20 PMid:33088083; PMCid:PMC7535006
Dolenc, M. (2019). Varstvo osebnih podatkov pri dostopanju do storitve eNapotnica [magistrska naloga, Univerza v Ljubljani].
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). SAGE Publications. Hrgarek, L., Bošnjak, L., Družovec, T. W., & Kamilašić, A. (2018). Zakonodajni in tehnični vidik varovanja osebnih podatkov v slovenskih zdravstveno-informacijskih sistemih. Uporabna informatika, 26(1), 1–7. https://doi.org/10.31449/upinf.21
Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in Kodeks etike za babice Slovenije. (2014). Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
Jerman, A. (2018). Analiza sistema e-Naročanja na specialistične ambulantne preglede v Univerzitetni kliniki za pljučne bolezni in alergijo Golnik [magistrska naloga, Univerza v Mariboru].
Mabona, J. F., van Rooyen, D. R., & Ten Ham-Baloyi, W. (2022). Best practice recommendations for healthy work environments for nurses: An integrative literature review. Health SA Gesondheid, 27, Article a1788. https://doi.org/10.4102/hsag.v27i0.1788 PMid:35548062; PMCid:PMC9082217
Melchiorre, M. G., Papa, R., Rijken, M., van Ginneken, E., Hujala, A., & Barbabella, F. (2018). eHealth in integrated care programs for people with multimorbidity in Europe: Insights from the ICARE4EU project. Health Policy, 122(1), 53–63. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2017.08.006 PMid:28899575
Ministrstvo za zdravje. (2020a). Rešitve. SiNCP. https://ezdrav.si/storitve/sincp/
Ministrstvo za zdravje. (2020b). Rešitve. Osebna kartica zdravil. https://ezdrav.si/storitve/okz/
Ministrstvo za zdravje. (2020c). Rešitve. EUEZ. https://www.ezdrav.si/storitve/varnostna-shema/
Ministrstvo za zdravje. (2020d). Rešitve. RIZDDZ. https://www.ezdrav.si/storitve/rizddz/
Ministrstvo za zdravje. (2020e). Rešitve. https://www.ezdrav.si/storitve/
Plahuta, A., Skrt, S., Jazbec, J., Prosen, M., & Ličen, S. (2022). Zadovoljstvo pacientov z dostopnostjo zdravstvenih storitev v obdobju epidemije covid-19: opisna raziskava. Obzornik zdravstvene nege, 56(4), 291–300. https://doi.org/10.14528/snr.2022.56.4.3124
Ramaswamy, A., Yu, M., Drangsholt, S., Ng, E., Culligan, P. J., Schlegel, P. N., & Hu, J. C. (2020). Patient satisfaction with telemedicine during the COVI-19 pandemic: Retrospective cohort study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), Article e20786. https://doi.org/10.2196/20786 PMid:32810841; PMCid:PMC7511224
Rant, Ž., Janet, J., & Stanimirović, D. (2020). Zdravje delovno aktivne populacije. In A. Petelin (Ed.), Portal zVEM – varno stičišče storitev eZdravja in zdravstvene dokumentacije: zbornik povzetkov z recenzijo: 4. znanstvena in strokovna konferenca z mednarodno udeležbo, 18. september 2020 (pp. 184–183). Založba Univerze na Primorskem.
Rant, Ž., & Rudel, (2021). Telemedicinske storitve v Sloveniji. In P. Šprajc, A. Žnidaršič, D. Maletič, D. Tomič, N. Petrovič, O. Arsenijević, … & Y. Ziegler (Eds.), 40. mednarodna konferenca o razvoju organizacijskih znanosti: vrednote, kompetence in spremembe v organizacijah: konferenčni zbornik, online, Ms Teams, 17.–19. marec 2021 (pp. 851–863). University of Maribor, University Press. https://doi.org/10.18690/978-961-286-442-2.57
Rasi, P., Lindberg, J., & Airola, E. (2021). Older service users' experiences of learning to use eHealth applications in sparsely populated healthcare settings in Northern Sweden and Finland. Educational Gerontology, 47(1), 25–35. https://doi.org/10.1080/03601277.2020.1851861
Služba Vlade Republike Slovenije za digitalno preobrazbo. (2022). Slovenija zopet napredovala na indeksu digitalnega gospodarstva in družbe (DESI). https://www.gov.si/novice/2022-07-28-slovenija-zopet-napredovala-na-indeksu- digitalnegagospodarstva-in-druzbe-desi/
SRC Infonet. (2022b). eRecept. https://www.infonet.si/produkti/erecept/
Slovensko društvo za medicinsko informatiko (SDMI). (2014). Novice. https://sdmi.si/novice/aktualno/novicka.html?page_n33=7
Stanimirović, D. & Janet, J. (2020). Portal zVem: Uporaba in razvojne usmeritve. Novis, 20(11/12), 38–39. https://zdrzz.si/f/docs/Aktualno/Novis_novemberdecember_ 2020.pdf
Starman Trampuš, B. (2015). Zadovoljstvo in odzivnost uporabnikov zdravstvenih storitev [zaključna projektna naloga, Univerza na Primorskem]. Statistični urad republike Slovenije (SURS). (2019). Uporaba interneta v gospodinjstvih in pri posameznikih. https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/8423
Šavs, T. (2021). Analiza zadovoljstva uporabnikov in zdravstvenih delavcev s storitvami e-zdravja v Sloveniji [diplomska naloga, Univerza v Ljubljani].
Škerjanc, E. (2018). Vpliv obremenjenosti medicinskih sester na medosebne odnose v zdravstveni negi [magistrska naloga, Univerza v Mariboru].
Šuklar, S. (2018). Sistemi vodenja kakovosti v primarni zdravstveni dejavnosti. Izzivi prihodnosti, 3(1), 21–53.
Tajki, A. V., Virtič, T., & Dinevski, D. (2021). Telemedicinske storitve v družinski medicini. Informatica Medica Slovenica, 26(1/2), 32–38. Terglav, Z. B., Selak, Š., Vrdelja, M., Kaučič, M. B., & Gabrovec, B. (2019). Zadovoljstvo državljanov Republike Slovenije z zdravstvenimi storitvami v Sloveniji. Obzornik zdravstvene nege, 53(2), 112–118. https://doi.org/10.14528/snr.2019.53.1.318
Trdin, N. (2021). Uporaba tehnologije pri starejših: zaključna projektna naloga [doktorska disertacija, Univerza na Primorskem]. Urad Republike Slovenije za nadzor, kakovost in investicije v zdravstvu. (2019). E-naročanje. https://www.gov.si/zbirke/projekti-in-programi/ezdravje/
Urad Republike Slovenije za nadzor, kakovost in investicije v zdravstvu. (2022). Kakovost zdravstvenega varstva. https://www.gov.si/teme/kakovost-zdravstvenega-varstva/zVEM. (2019). Vaše zadovoljstvo z zdravstveno obravnavo.
Vprašalnik za paciente. https://zvem.ezdrav.si/limesurvey/index.php/119932/lang-sl
World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 PMid:24141714
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Obzornik zdravstvene nege
![Creative Commons licenca](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.