Zadovoljstvo pacientov z informacijskim sistemom eZdravje v splošni bolnišnici
presečna raziskava
DOI:
https://doi.org/10.14528/snr.2024.58.4.3266Ključne besede:
kakovost, zdravstvena nega, zadovoljstvo, informatikaPovzetek
Uvod: Z vpeljavo digitalizacije v zdravstvu se je spremenil sistem naročanja na zdravstveno obravnavo. Cilj raziskave je bil opisati raven zadovoljstva pacientov izbrane zdravstvene ustanove z informacijskim sistemom eZdravje in identificirati morebitne pomanjkljivosti v tem sistemu.
Metode: V raziskavo je bilo vključenih 319 naključno izbranih pacientov, ki so čakali na obravnavo v Splošni bolnišnici dr. Franca Derganca Nova Gorica v enomesečnem obdobju leta 2023. Uporabljen je bil posebej zasnovan anketni vprašalnik s petnajstimi temeljnimi vprašanji, ki smo mu izračunali visok koeficient zanesljivosti (Cronbach α = 0,894). Za statistično analizo so bile uporabljene osnovne deskriptivne statistike in Pearsonova korelacijska analiza.
Rezultati: Ugotovitve kažejo, da so anketiranci v splošnem zadovoljni s storitvami eZdravja (M = 4,18, s = 0,69), vendar se z višjo starostjo njihovo zadovoljstvo znižuje (r = –0,166, p = <0,001). V primeru eNaročanja anketiranci kažejo na visoko stopnjo samostojnosti (82,8 %, n = 264). Med različnimi storitvami so anketiranci najbolj zadovoljni z obveščanjem o zdravstveni obravnavi (M = 4,45, s = 0,57), najmanj pa z informiranjem o uporabi eZdravja, ki je podana v ambulanti osebnega zdravnika.
Diskusija in zaključek: Na podlagi rezultatov lahko potrdimo, da je večina anketiranih že uporabila aplikacijo eZdravje in so z njo zadovoljni. Kljub temu se jih veliko na zdravstveno obravnavo naroča telefonsko. Rezultati kažejo na potrebo po širšem ozaveščanju prebivalstva o raznolikih možnostih in postopkih naročanja na zdravstveno obravnavo.
Prenosi
Metrike
Literatura
Bisswas, S., Adhikari, S., Gupta, N., Garg, R., Bharti, S., Kumar., V., & Bhatnagar, S. (2020). Smartphone-based telemedicine service at palliative care unit during nationwide lockdown: Our initial experience at a tertiary care cancer hospital. Indian Journal of Palliative Care, 26(1), S31–S35. https://doi.org/10.4103/IJPC.IJPC_161_20 PMid:33088083; PMCid:PMC7535006
Dolenc, M. (2019). Varstvo osebnih podatkov pri dostopanju do storitve eNapotnica [magistrska naloga, Univerza v Ljubljani].
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). SAGE Publications. Hrgarek, L., Bošnjak, L., Družovec, T. W., & Kamilašić, A. (2018). Zakonodajni in tehnični vidik varovanja osebnih podatkov v slovenskih zdravstveno-informacijskih sistemih. Uporabna informatika, 26(1), 1–7. https://doi.org/10.31449/upinf.21
Kodeks etike v zdravstveni negi in oskrbi Slovenije in Kodeks etike za babice Slovenije. (2014). Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije – Zveza strokovnih društev medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Slovenije.
Jerman, A. (2018). Analiza sistema e-Naročanja na specialistične ambulantne preglede v Univerzitetni kliniki za pljučne bolezni in alergijo Golnik [magistrska naloga, Univerza v Mariboru].
Mabona, J. F., van Rooyen, D. R., & Ten Ham-Baloyi, W. (2022). Best practice recommendations for healthy work environments for nurses: An integrative literature review. Health SA Gesondheid, 27, Article a1788. https://doi.org/10.4102/hsag.v27i0.1788 PMid:35548062; PMCid:PMC9082217
Melchiorre, M. G., Papa, R., Rijken, M., van Ginneken, E., Hujala, A., & Barbabella, F. (2018). eHealth in integrated care programs for people with multimorbidity in Europe: Insights from the ICARE4EU project. Health Policy, 122(1), 53–63. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2017.08.006 PMid:28899575
Ministrstvo za zdravje. (2020a). Rešitve. SiNCP. https://ezdrav.si/storitve/sincp/
Ministrstvo za zdravje. (2020b). Rešitve. Osebna kartica zdravil. https://ezdrav.si/storitve/okz/
Ministrstvo za zdravje. (2020c). Rešitve. EUEZ. https://www.ezdrav.si/storitve/varnostna-shema/
Ministrstvo za zdravje. (2020d). Rešitve. RIZDDZ. https://www.ezdrav.si/storitve/rizddz/
Ministrstvo za zdravje. (2020e). Rešitve. https://www.ezdrav.si/storitve/
Plahuta, A., Skrt, S., Jazbec, J., Prosen, M., & Ličen, S. (2022). Zadovoljstvo pacientov z dostopnostjo zdravstvenih storitev v obdobju epidemije covid-19: opisna raziskava. Obzornik zdravstvene nege, 56(4), 291–300. https://doi.org/10.14528/snr.2022.56.4.3124
Ramaswamy, A., Yu, M., Drangsholt, S., Ng, E., Culligan, P. J., Schlegel, P. N., & Hu, J. C. (2020). Patient satisfaction with telemedicine during the COVI-19 pandemic: Retrospective cohort study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), Article e20786. https://doi.org/10.2196/20786 PMid:32810841; PMCid:PMC7511224
Rant, Ž., Janet, J., & Stanimirović, D. (2020). Zdravje delovno aktivne populacije. In A. Petelin (Ed.), Portal zVEM – varno stičišče storitev eZdravja in zdravstvene dokumentacije: zbornik povzetkov z recenzijo: 4. znanstvena in strokovna konferenca z mednarodno udeležbo, 18. september 2020 (pp. 184–183). Založba Univerze na Primorskem.
Rant, Ž., & Rudel, (2021). Telemedicinske storitve v Sloveniji. In P. Šprajc, A. Žnidaršič, D. Maletič, D. Tomič, N. Petrovič, O. Arsenijević, … & Y. Ziegler (Eds.), 40. mednarodna konferenca o razvoju organizacijskih znanosti: vrednote, kompetence in spremembe v organizacijah: konferenčni zbornik, online, Ms Teams, 17.–19. marec 2021 (pp. 851–863). University of Maribor, University Press. https://doi.org/10.18690/978-961-286-442-2.57
Rasi, P., Lindberg, J., & Airola, E. (2021). Older service users' experiences of learning to use eHealth applications in sparsely populated healthcare settings in Northern Sweden and Finland. Educational Gerontology, 47(1), 25–35. https://doi.org/10.1080/03601277.2020.1851861
Služba Vlade Republike Slovenije za digitalno preobrazbo. (2022). Slovenija zopet napredovala na indeksu digitalnega gospodarstva in družbe (DESI). https://www.gov.si/novice/2022-07-28-slovenija-zopet-napredovala-na-indeksu- digitalnegagospodarstva-in-druzbe-desi/
SRC Infonet. (2022b). eRecept. https://www.infonet.si/produkti/erecept/
Slovensko društvo za medicinsko informatiko (SDMI). (2014). Novice. https://sdmi.si/novice/aktualno/novicka.html?page_n33=7
Stanimirović, D. & Janet, J. (2020). Portal zVem: Uporaba in razvojne usmeritve. Novis, 20(11/12), 38–39. https://zdrzz.si/f/docs/Aktualno/Novis_novemberdecember_ 2020.pdf
Starman Trampuš, B. (2015). Zadovoljstvo in odzivnost uporabnikov zdravstvenih storitev [zaključna projektna naloga, Univerza na Primorskem]. Statistični urad republike Slovenije (SURS). (2019). Uporaba interneta v gospodinjstvih in pri posameznikih. https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/8423
Šavs, T. (2021). Analiza zadovoljstva uporabnikov in zdravstvenih delavcev s storitvami e-zdravja v Sloveniji [diplomska naloga, Univerza v Ljubljani].
Škerjanc, E. (2018). Vpliv obremenjenosti medicinskih sester na medosebne odnose v zdravstveni negi [magistrska naloga, Univerza v Mariboru].
Šuklar, S. (2018). Sistemi vodenja kakovosti v primarni zdravstveni dejavnosti. Izzivi prihodnosti, 3(1), 21–53.
Tajki, A. V., Virtič, T., & Dinevski, D. (2021). Telemedicinske storitve v družinski medicini. Informatica Medica Slovenica, 26(1/2), 32–38. Terglav, Z. B., Selak, Š., Vrdelja, M., Kaučič, M. B., & Gabrovec, B. (2019). Zadovoljstvo državljanov Republike Slovenije z zdravstvenimi storitvami v Sloveniji. Obzornik zdravstvene nege, 53(2), 112–118. https://doi.org/10.14528/snr.2019.53.1.318
Trdin, N. (2021). Uporaba tehnologije pri starejših: zaključna projektna naloga [doktorska disertacija, Univerza na Primorskem]. Urad Republike Slovenije za nadzor, kakovost in investicije v zdravstvu. (2019). E-naročanje. https://www.gov.si/zbirke/projekti-in-programi/ezdravje/
Urad Republike Slovenije za nadzor, kakovost in investicije v zdravstvu. (2022). Kakovost zdravstvenega varstva. https://www.gov.si/teme/kakovost-zdravstvenega-varstva/zVEM. (2019). Vaše zadovoljstvo z zdravstveno obravnavo.
Vprašalnik za paciente. https://zvem.ezdrav.si/limesurvey/index.php/119932/lang-sl
World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. Journal of the American Medical Association, 310(20), 2191–2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 PMid:24141714
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Obzornik zdravstvene nege
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva 4.0 mednarodno licenco.
Na Obzornik zdravstvene nege, Ob železnici 30A, 1000 Ljubljana, prenašam naslednje materialne avtorske pravice: pravico reproduciranja v neomejeni količini, in sicer v vseh poznanih oblikah reproduciranja, kar obsega tudi pravico shranitve in reproduciranja v kakršnikoli elektronski obliki (23. čl. Zakona o avtorski in sorodnih pravicah – v nadaljevanju ZASP); pravico distribuiranja (24. čl. ZASP); pravico dajanja na voljo javnosti vključno z dajanjem na voljo javnosti prek svetovnega spleta oz. računalniške mreže (32.a čl. ZASP); pravico predelave, zlasti za namen prevoda (33. čl. ZASP). Prenos pravic velja za članek v celoti (vključno s slikami, razpredelnicami in morebitnimi prilogami). Prenos je izključen ter prostorsko in časovno neomejen.